JEDWAB jak skrzydła motyla

JEDWAB jak skrzydła motyla
JEDWAB jak skrzydła motyla, lekki, mieniący się przestrzennymi barwami

Zaproszenie do odwiedzin


Zapraszamy serdecznie do stałego odwiedzania nas.

Zapraszamy na naszą stronę firmową CENTRUM JEDWABIU
Znajdziecie tam bogatą ofertą wyrobów z prawdziwego jedwabiu. Największy jest wybór tkanin jedwabnych.

Trochę później w Europie ...


LIOŃSKIE JEDWABIE tkaniny jedwabne o wysokim poziomie artyst. i techn. produkowane w Lyonie od 2. poł. XV w.; rozkwit manufaktur liońskich nastąpił za Ludwika XIV; wzory projektowali wybitni artyści (m.in. S. Vouet, J. Berain, D. Marot), stosowano dużą skalę barw, najczęściej występowały wzory złożone z kwiatów ujętych w pionowe pasy, a także ornamenty naśladujące koronki, wzory o motywach animalistycznych, chińskich; po okresie upadku w czasie rewolucji jedwabnictwo liońskie odzyskało znaczenie w pocz. XIX w.; tkaniny projektowali m.in. J.L. David, Ch. Percier; dzięki udoskonaleniom wprowadzonym przez J.M. Jacquarda (1805) możliwe było rozpoczęcie masowej produkcji fabrycznej, która trwa do dziś. L.j. były i są nadal używane jako tkaniny ubraniowe, dekoracyjne, obiciowe. ( interia ) DOLMAN (węgr.) węgierski strój narodowy z XV-XVII w.; adamaszkowa kurtka o kroju wojskowym obszyta barankiem, szamerowana, spinana na guz z pętlicą, noszona na lewym ramieniu. ( interia ) LUDWIKA XV STYL sztuka rokokowa rozwijająca się za panowania Ludwika XV, rozkwit 1723-50; cechowało ją dążenie do kameralności wnętrz mieszkalnych i większego komfortu, zmysłowość i sentymentalna nastrojowość. Częstą formą arch. był niewielki pałacyk i pawilon ogrodowy; gł. uwagę skupiano na wnętrzach (mniejszych, b. intymnych - saloniki, buduary, pokoje muzyczne), których dekorację stanowiły jasne boazerie, asymetryczne panneaux ujęte w fantazyjne ramy, wypełnione malowidłami lub obite tkaniną jedwabną, sztukaterie i lustra; w ornamentach występowały motywy kwiatów, muszli, roślinne wici. W malarstwie dominowały sceny z życia wytwornego towarzystwa (f?te galante), tworzyli: F. Boucher, J.B. Oudry, J.H. Fragonard, N. Lancret i A. Watteau. Wysoki poziom osiągnęło meblarstwo; meble były niewielkie, wygodne, o płynnych formach, z drewna egzotycznego (mahoń, palisander), liczne były meble wyścielane (sofy, otomany, odmiany kanap); do typowych mebli należały stoły do pisania, biurka, komody; ozdabiano je intarsją, cyzelowanymi brązami, laką i plakietkami porcelanowymi; stosowano marmurowe blaty; we wnętrzach pojawiły się: toaletki, zegary, konsole, gerydony, serwantki i szyfoniery; wybitnymi ebenistami byli: Ch. Cressent i J.F. Oeben. Kwitła produkcja tapiserii, kobierców, tkanin jedwabnych, fajansu i porcelany ; wyróżniały się wyroby złotnicze, udoskonalono technikę laki (w warsztacie braci Martin, tzw. vernis Martin).
GRENADY EMIRAT niezależne księstwo muzułmańskie, utworzone 103 przez berberyjski ród Zirydów po upadku kalifatu kordobańskiego; od 1090 podlegał dynastii Almorawidów, od 1149 - Almohadów, od 1232 - rządzony przez miejscową dyn. Nasrydów, za której panowania e.G. stał się ważnym ośr. gosp. (eksport zboża, owoców, jedwabiu); wielokrotnie uzależniany od królestwa Kastylii i Aragonii; zdobycie 1492 Grenady przez Hiszpanów przyniosło kres panowania Maurów w Hiszpanii.
 LUKKA , Lucca Lukka, stare miasto miasto w środk. Włoszech, u podnóża masywu Monte Serra, region Toskanii; 90 tys. mieszk. (2001); rozwinięty przem. włókienniczy, nadto chemiczny, maszynowy, materiałów bud., papierniczy, tytoniowy, spożywczy; ważny węzeł kolejowy i drogowy; ośr. turystyczny, uzdrowisko z gorącymi źródłami siarkowymi; w staroż. kolonia rzymska; 56 p.n.e. miejsce odnowienia I triumwiratu pomiędzy Pompejuszem, Krassusem i Cezarem; VI-VIII w. n.e. jedna ze stolic Longobardów; następnie w rękach Toskanii; od 1119 wolne miasto; XIII-XV w. ważny ośrodek wyrobu sukna i jedwabiu oraz handlu; 1799 zajęta przez Francuzów; 1805-14 stolica nowo utworzonego księstwa L.; 1847 włączona do Toskanii; 1860 do zjednoczonych Włoch; zachowane ruiny rzymskiego amfiteatru z II w., katedra S. Martino z VI w., liczne kościoły z XII/XIV w., renesansowe pałace; muzeum.
SFORZA bogata rodzina chłopska z okolic Rawenny o nazwisku Attendolo, potem jako nazwisko rodowe przyjęli przydomek Sforza ("siła"), którego używał siłacz i kondotier Muzio Attendolo (1369-1424); jego syn (z nieprawego łoża) Francesco S., również kondotier, został 1450 księciem Mediolanu poprzez małżeństwo z córką księcia Filippo Maria Viscontiego; następcą był jego najstarszy syn Galeazzo Mario S. (1444-76); uważany za despotę, rozpustnika i dziwaka był jednak zręcznym władcą, rozwijał rolnictwo, budował kanały irygacyjne i żeglowne, wprowadził uprawę ryżu, wspomagał handel oraz rzemiosło (zwł. tkactwo jedwabiu i wełny), był patronem ( interia )

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz